Tlumiče pérování

Důležitým prvkem na podvozkové části všech automobilů je tlumič pérování. Jeho úkolem je tlumit rázy od nerovnosti vozovky na co nejmenší míru a zajistit stálý styk kol s vozovkou. Víte, jak ve skutečnosti tlumiče pracují a jaké druhy tlumičů pérování existují?.

Tlumič pérování se nachází mezi nápravou a rámem karoserie co nejblíže k pružinám. Jeho správným tlumením se zpříjemňuje jízda, zlepšuje se ovladatelnost vozidla a jeho bezpečnost

Rozdělení tlumičů pérování

Tlumiče dělíme:

1) podle tlumícího média:

a) kapalinové - neboli olejové
b) plynokapalinové - nejčastější použití na novějších osobních vozidlech
c) plynové - pro sportovní využití

2) podle konstrukce
a) pákové – můžete je nalézt na některých starších vozech
b) teleskopické jednoplášťové
c) teleskopické dvouplášťové

3) podle působení
a) jednočinné – tlumí v jednom směru pohybu pístu
b) dvojčinné – tlumí v obou směrech pohybu pístu

Druhy tlumičů pérování

Dvoutrubkové tlumiče vibrací

Tento typ tlumiče se skládá z gumového ložiska, pístnice, ochranné trubky, těsnění, vzduchového prostoru, pracovního prostoru, vnější trubky, vnitřní trubky, vyrovnávacího prostoru, lamelových ventilů, pístu, spodního ventilu a válce. Pístnice s ochrannou trubkou je připevněna na karoserii, zatímco válec je upevněn na zavěšení kol. Ten je složen z jedné vnitřní a vnější trubky, ve vnitřní trubce je pracovní prostor zcela zaplněný olejem a v něm se pohybuje píst. Když jde píst nahoru, musí dojít ke stlačení oleje jemnými otvory lamelového ventilu pístu. Při tomto procesu se zároveň nasává olej z vyrovnávacího prostoru přes ventil, který je na dně.

Jednotrubkové plynové tlumiče

Pracovní cyklus při zdvihu nahoru a dolů je u tohoto typu tlumiče stejný, jako u dvoutrubkového tlumiče vibrací. Jediný rozdíl je ten, že zde není potřeba žádný vyrovnávací prostor. K vyrovnání dochází přes plynový polštář z dusíku, který má tlak 2 až 3 MPa.

Dvoutrubkové plynové tlumiče

Konstrukce dvoutrubkového plynového tlumiče je podobná dvoutrubkovému tlumiči vibrací. Rozdíl je ve vyrovnávacím prostoru, kde se místo oleje nachází plynová dusíková náplň o tlaku 0,3 až 0,8 MPa.
Texty a obrázky použité v tomoto článku je zakázáno bez výslovného souhlasu vlastníka tohoto webu dále šířit a jinak s nimi nakládat.

Tlumiče na Váš vůz si můžete již nyní vybrat a objednat přímo na našem e-shopu, nebo prostřednictvím emailu. K dispozici je Vám i kontaktní formulář.

Poptávkový formulář

Po kliknutí na "Odeslat poptávku", bude zpráva zaslána na náš e-mail.
Budeme Vás poté kontaktovat.