Podvozek vozidla

Podvozek vozidla zásadním způsobem ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu. Z čeho všeho se podvozek skládá, jaké má funkční vlastnosti a jaké existují druhy různých sopučástí, to vše najdete v následujícím článku.

Rozlišujeme několik koncepcí vozidla:


1. klasická koncepce

– motor, spojka a převodovka jsou umístěny vepředu, vzadu se nachází rozvodovka, poháněna jsou kola zadní nápravy, hnací moment se z převodovky přenáší na rozvodovku kardanovým hřídelem

2. přední pohon

– všechny části pohonu jsou umístěny u přední hnací nápravy (většina automobilek), motor je uložen většinou příčně, nebo někdy i podélně

3. zadní pohon

– všechny části pohonu jsou umístěny u zadní nápravy, jestliže je motor uložen před zadní nápravou, označuje se jako vůz s motorem uprostřed, motor může být uložen napříč nebo podélně

4. pohon všech čtyř kol

– tento pohon využívají především SUV a terénní vozy, pohon 4x4 může být trvalý nebo zapínatelný, motor bývá většinou umístěn vepředu, tyto vozy se využívají především do těžce přístupných terénů

Druhy náprav - podvozek

Nápravy mají za úkol přenášet tíhu karoserie, hnací, brzdné a trvačné síly. Umožňují řízení a odpružení auta.

1. náprava McPherson

– kola jsou ustavena příčným ramenem uchyceným pod osou kola, pružicí a tlumicí jednotkou a spojovací tyčí, nejčastější náprava

2. víceprvková náprava

– kolo je ustaveno prostřednictvím několika ramen

3. lichoběžníková náprava

– tvořena dvojicí příčných ramen trojúhelníkového tvaru nad sebou, horní rameno bývá kratší než spodní, pružina a tlumič jsou spojeny přes kloub s dolním ramenem tak, aby nezabíraly mnoho místa

4. kliková náprava

– tvoří ji podélné kliky

5. úhlová náprava

– má rozvidlená úhlová ramena

6. kyvadlová náprava

– tvoří ji příčná ramena s osou kývání rovnoběžnou s podélnou osou vozu či se šikmou osou

7. tuhá náprava

– kola jsou pevně spojena do jednoho celku, kvůli nižší odpruženosti se zhoršují jízdní vlastnosti na nerovnoměrných cestách

8. náprava DeDion

– spojuje přednosti nezávislého zavěšení kol a tuhé nápravy

Podvozek se skládá z těchto částí:

- Přední nápravy

- Zadní nápravy

- Odpružení

(k odpružení slouží ramena, na zadních nápravách jsou upevněna ke karoserii, přidává se na ně tlumič pérování a náboj kola, ramena na přední nápravě slouží k pérování, jsou pevně připojena na karoserii na siletblokách)

- Kol

- Brzdové soustavy

- Řízení

Čepy

Důležitou součástí podvozku jsou také čepy. Ty se převážně používají na přední nápravě (na nápravách se vyskytují horní a dolní čepy, během provozu je není třeba mazat, je však třeba zabránit vniknutí vody a nečistot do čepu a to správnou funkcí pryžové manžety), na řízení a na spojovacích tyčích.

Texty a obrázky použité v tomoto článku je zakázáno bez výslovného souhlasu vlastníka tohoto webu dále šířit a jinak s nimi nakládat.

Náhradní díly pro Vaše auto si můžete již nyní vybrat a objednat přímo na našem e-shopu, nebo prostřednictvím emailu. K dispozici je Vám i kontaktní formulář.

Poptávkový formulář

Po kliknutí na "Odeslat poptávku", bude zpráva zaslána na náš e-mail.
Budeme Vás poté kontaktovat.